Dubbelvorm.jpg

Dubbelvorm – Carel Visser

  • Titel: Dubbelvorm
  • Kunstenaar: Carel Visser
  • Plaats: Europalaan
  • Materiaal: Staal
  • Geplaatst: 1968

Omdat de naam van een kunstwerk niet altijd zichtbaar en dus bekend is, gaat een kunstwerk soms met een verkeerde naam door het leven.
Deze Dubbelvorm werd door sommigen ook: ‘parende eenden’ en/of ‘parende ooievaars’ genoemd.
Dit beeld werd in de winter geplaats. Een voormalig inwoonster van Emmeloord vertelde dat ze op de vijver konden schaatsen.
Plotsklaps kwam er een beeld in die bevroren vijver, die voor het schaatsen wel erg in de weg stond.

In de vijver aan de Europalaan bij het winkelcentrum valt hij eigenlijk helemaal niet zo op.
Het zwarte gelakte staal met het donkere water vormen weinig contrast.
Toch is het een redelijk kolossaal kunstwerk dat midden in de vijver pronkt.
Het lijkt bij een slordige blik eenvoudig van vorm, maar bestudeer het eens wat nauwkeuriger en het blijkt ingenieus van vormgeving.
Een dubbelvorm die zijn naam eer aan doet, typisch passend in de stroming van het constructivisme.

De dubbele symmetrie is tekenend voor Vissers vormonderzoek van die tijd.
In dit kunstwerk laat de kunstenaar het staal uitgroeien, versmallen, uitdijen en weer versmallen.
Carel Visser wordt gezien als één van de belangrijke Nederlandse constructivisten.
De naam ‘constructivisme’ zegt het al: construeren, bouwen, stapelen.
Het constructivisme is een stroming in de beeldhouwkunst die men herkent aan gelijkvormigheid, herhaling, symmetrie en helderheid van opbouw in de werken.

De beelden van Carel Visser zijn abstracte en mathematische constructies van (vaak roestig) staal.
Als een muziekcompositie wordt het ritme van de beelden in hun totaliteit of in detail weergegeven.
Vormen en figuren worden herhaald en gevarieerd.
Herhaling en variatie ook in het grafische werk van Carel Visser, dat geheel aansluit bij zijn beeldhouwwerk.

dubbelvorm-onthulling.jpgHet kunstwerk is op 30 april 1969 onthuld door de heer A.E. Brons.


In Groningen aan de Paterswoldseweg staat “De Poort” en in een beschrijving van dit werk lees ik dat een Dubbelvorm ten grondslag heeft gelegen aan dit ontwerp.
Het is duidelijk dat deze Dubbelvorm bij ons in de vijver terecht is gekomen.


De Poort – Groningen

In Zeewolde staat het werk ‘Salami’ van Carel Visser.
Ook hierin is duidelijk het ‘stapelen van vormen als vierkanten en rechthoeken’

salami.jpg


Over de Kunstenaar

Carel Nicolaas Visser (Papendrecht, 3 mei 1928) is een Nederlandse beeldhouwer.

Visser volgde van 1948 tot 1949 een studie architectuur aan de Technische Hogeschool in Delft en aansluitend tot 1951 beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Na een studiereis in Engeland en Frankrijk vestigde hij zich in 1952 in Amsterdam. Hij creëerde aanvankelijk gestileerde, ijzeren vogelsculpturen en had zijn eerste solo-expositie in 1954 bij Galerie Martinet in Amsterdam. In 1957, toen zijn beeldhouwstijl abstracter was geworden, brak een periode met enkele reizen aan: een studiereis naar Italië (Sardinië) met een beurs van de Italiaanse overheid in 1957, een verblijf als visiting professor aan de Washington University, Saint Louis (Missouri) (V.S.) in 1962 en een studiereis naar Mexico met een Nederlandse staatsbeurs in 1965. Visser was docent aan de Koninklijke Academie in Den Haag van 1958 tot 1962.

In 1968 werd Visser uitgenodigd voor de 4.documenta in Kassel en de Biënnale van Venetië. In het zelfde jaar werd door Jonne Severijn een documentaire film gemaakt over zijn werk. Visser vestigde zich in 1981 in Rijswijk (Gelderland). Hij was van 1966 tot 1998 docent aan de Ateliers ’63 in Haarlem

Carel Visser wordt gezien als een van de belangrijkste constructivistische beeldhouwers van Nederland. Zijn latere werk kenmerkt zich door assemblage van een veelheid aan materialen, zoals autobanden, olievaten, autoruiten, leer, schapenvacht, eieren enz. Hij maakt geordende verbindingen met deze zogenaamde grote en soms kleine objets trouvés. Een aantal van zijn werken wordt ook wel vergeleken met een muziek compositie waarbinnen herhaling en variatie een belangrijke rol spelen. Zijn werken uit de periode 1975-1985 zou men environments kunnen noemen, in tegenstelling tot het meer sculpturale werk zoals het stervend paard (circa 1949).

Rond 1960 houdt hij zich bezig met de massieve gesloten kubus van ijzer en de “slappe ” kubus van draad. Visser laat zich onder andere inspireren door de natuur (plant en dier) wat ook zijn natuurlijke materialen zoals hout, wol, zand, veren, botjes, touw en leer verklaart.

Visser is op 1 maart 2015 op 86-jarige leeftijd overleden in zijn Franse woonplaats Le Fousseret.

2519796