De Deel 21 en 22

Deze twee kantoren, gebouwd in 1956 en 1957  waren oorspronkelijk bedoeld voor landbouworganisaties.

  • De Nederlandse Algemene Keuringsdienst (gebouwd in 1957) (nummer 21 rechts)
  • het Coöperatieve Landbouwhuis(gebouwd in 1958)  (nummer 22 links)

De NAK is op een gegeven moment verhuisd naar een nieuw pand aan de Randweg.
Het Landbouwhuis is verhuisd naar het pand van de NAK.

Het Landbouwhuis(in het gebouw van de voormalige NAK)  is in 2009 gesloopt.
Het andere gebouw heeft ingrijpende veranderingen ondergaan waardoor het vanaf De Deel niet meer herkenbaar is.
Deze drastische verbouwing is getekend door Architect Feike Boschma (Architectenburo K4) en het gebouw biedt nu onderdak aan makelaardij Sinke.

De uiterst eenvoudige bouwvolumes, nagenoeg identiek , waren gespiegeld  ten opzichte van elkaar waardoor de ingangen tegenover elkaar lagen.
De lengte van de twee gebouwen waren wel verschillend.
De gebouwen zijn ontworpen door C. Nap en.G.J.P van Ede uit Arnhem

Architectenbureau K4 architecten werd in 1962 opgericht door Willem Geytenbeek.
In 1967 vestigde hij zijn kantoor aan de Boslaan in Emmeloord. 23 jaar later nam architect Feike Boschma het stokje van hem over.  Onder zijn aanvoering verhuisde het bedrijf naar het voormalige Landbouwhuis en later naar de Jupiterstraat.

Landbouwhuis-Deel-21.jpg

Deel-003.jpg

De kunst – Sgraffito

Tijdens de bouw was al duidelijk dat er ruimte was voor kunst.
Door de percentage- of  éénprocentsregeling mocht bij openbare- en publieksgebouwen 1,5 procent van de bouwkosten gebruikt worden voor kunst. Omdat de architecten daarvan op de hoogte waren, werd zoiets vaak meegenomen met het ontwerp.
Zo ook hier. Daarom werd hier samengewerkt tussen de architecten en met de kunstenaar Dick Zwier.
Dick Zwier verfraaide het iets langere gebouw van de Keuringsdienst met 8 panelen aan beide zijden,
en het iets kortere Landbouwhuis met 7 panelen per zijde. (zie foto’s)

De panelen zijn gemaakt volgens de sgraffito techniek. Drie lagen cement in de kleuren wit, grijs en zwart.

Het stucwerk is in 1987 gerestaureerd.

Sgrafitto
Bij het vervaardigen van een sgraffito – een techniek die al eeuwenlang wordt toegepast in Italië, Zwitserland en Oostenrijk, voornamelijk voor decoratie van het exterieur van gebouwen – komt het aan op de samenwerking van de stukadoor en de kunstenaar, tussen kunstig handwerk en kunst. Van die twee  moet het technisch uiteindelijk komen bij het vervaardigen van een sgrafitto. Sgraffito’s kunnen in allerlei materialen worden uitgevoerd (verschillende soorten kalk of gipsen, kalkleem, schelpkalk, verschillende soorten cement). De stukadoor bracht de mortel, cement, zand en al op kleur aangemaakt, op de wand aan. Niet meer dan 5 mm dik. Zonder wapening of wat dan ook. Hooguit op de betonwand voor de eerste en dus onderste laag, een soort van hechtmiddel. Vervolgens werden de volgende lagen, ook 5 mm dik en dus al door en door gekleurd, aangebracht. (bron)

Over de kunstenaar

binarypre.jpgDick Zwier begon, 18 jaar oud, zijn opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam. Hier volgde hij eerst de opleiding vrije schilderkunst bij Hendrik Jan Wolter en vervolgens monumentale kunst bij Heinrich Campendonk, die lid was van de expressionistische kunstenaarsgroep ‘Der Blaue Reiter”. De invloed van Campendonck op de verdere ontwikkeling van Dick Zwier is onmiskenbaar geweest.
Dick Zwier was lid van de groep Amsterdamse Realisten. In 1952 werd Dick Zwier lid van de in dat jaar opgerichte Vereniging van beoefenaars der Monumentale Kunsten.
Het werk van Dick Zwier, bestaande uit schilderijen, aquarellen, tekeningen en muurschilderingen, toont een voorkeur voor motieven die zich goed leenden voor een geometrisch opgebouwde compositie. Inspiratie ontleende hij uit thema’s, afkomstig de havens van zijn geboorteplaats (trawlers, steigers, masten en kranen, droogdokken en gebouwen. Vooral in zijn latere periode grijpt hij terug op zijn schilderijen van daken, Nu echter isoleert hij de daken met hun puntige hoeken geheel en reduceert ze tot geometrische vormen.

Werk van hem bevindt zich o.a. in het Stedelijk Museum van Amsterdam.

Sloop

Landbouwhuis stukje bij beetje ‘uitgekleed’

Flevopost donderdag 20 augustus 2009

Vooruitlopend op de nieuwbouwplannen in Emmeloord Centrum wordt voorlopig vooral de slopershamer gehanteerd. Enkele weken geleden moest het voormalige CWI-gebouw er al aan geloven, het Landbouwhuis aan De Deel 21 is nu aan de beurt.

Bij de sloop- en herinrichtingswerkzaamheden wordt rekening gehouden met de kunst in het centrum. Op het Landbouwhuis zit een ‘scraffito’. Dat is een schildertechniek waarbij texturen en vormen worden gemaakt door een nat, pas geschilderd oppervlak te schuren. Ook op het tweede voormalige Landbouwhuis, dat eind 2010 gesloopt wordt, zit zo’n kunstwerk. Een paneeldeel van deze scraffito krijgt een passende nieuwe plek in het centrum

Sloop-Landbouwhuis-2.jpg Sloop-Landbouwhuis-3.jpgSloop-Landbouwhuis-1.jpg

Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen