Plaquette Geurtzen (Joop Puntman)

Plaquette Geurtzen (Joop Puntman)

  • Titel: Plaquette Geurtzen
  • Kunstenaar: Joop Puntman
  • Materiaal: Chamotte
  • Plaats: Beursstraat – Lange Nering
  • Geplaatst: 1973

Plaquette Geurtzen 

Het is een eerbetoon aan Bernard Geurtzen, zeer actief voorzitter van de ondernemersvereniging Emmeloord en ook de initiator van Parijs in Emmeloord
Overheersend  is het portret van B. Geurtzen, maar ook de Poldertoren, het carillon en diverse typische Noordoostpolder zaken uit de pionierstijd zijn te zien. Het werk is ondertekend door de kunstenaar Joop Puntman (1973) en niet zoals gebruikelijk met de ondertekening van ‘Het Ambacht’. (zie verder)
Dit onderschrijft de persoonlijke vriendschap tussen de kunstenaar en Geurtzen.
Bernard Geurtzen is net 56 jaar geworden.

Chamotte is een gebakken product van klei dat voor de meest uiteenlopende doeleinden wordt gebruikt en wordt gebruikt vanaf fijn gemalen meel tot korrels van 2 mm of zelfs groter. De fijnere fracties tot het formaat van een grove zandkorrel worden vooral gebruikt als versterking in boetseerklei, door zachte klei te mengen met fijne korrels chamotte voor fijn boetseerwerk, of door zachte klei te mengen met grove chamotte korrels voor grover en sterker boetseerwerk. Ook wordt deze chamotte wel gebruikt bij het bronsgieten à Cire perdue, om de gipsvormen waarin gegoten wordt vuurvast te maken. (bron wikipedia)

Oorsprong

Plaquette Geurtzen (Joop Puntman)

De familie Geurtzen had warme contacten met ‘Ambacht Haalderen’ en kochten hier vaker kunst en curiosa.
Nog in familiebezit is dit muurplastiek uit 1964. Ook hier herkennen we onmiddellijk de Poldertoren, een Schokbetonschuur, de Schouwburg met het kunstwerk Drie Muzen en de entree van de winkel van Geurtzen. Dit muurplastiek is gesigneerd met  “AMHA”  (Het Ambacht Haalderen)

Het Ambacht‘ werd na de Tweede Wereldoorlog opgericht als werkgelegenheidsproject voor jongeren die tijdens de oorlogsjaren geen beroepsopleiding hadden kunnen volgen. Doel was het bevorderen van de culturele en maatschappelijke belangen van Haalderen. Met subsidies en een lening van Volksherstel Gelderland, de provincie en de gemeente werd hiervoor een stichting opgericht. Initiatiefnemers waren onder anderen burgemeester Wilhelmus van Elk, pastoor Taeke van der Wey en G. Janssen sr.
Het ambachtscentrum zou meerdere onderdelen krijgen, maar alleen de pottenbakkerij kwam van de grond.

Er waren aanvankelijk vijf pottenbakkers in dienst, die huishoudelijk aardewerk maakten. Piet Kurstjens werkte er vanaf 1947 als instructeur, hij werd later opgevolgd door Peter Hinze.
Na de komst van Joop Puntman werden er ook siervoorwerpen en muurplastieken gemaakt.
Hij was van 1949 tot 1969 als ontwerper aan Het Ambacht verbonden.
Andere medewerkers waren onder anderen Henk van Meurs en Kees Schoppema.
Werk van Het Ambacht is gesigneerd met “Het Ambacht Haalderen” of “AMHA”.

Over de kunstenaar

Joop Puntman

Nijmegen_Dukenburg_Meijhorst_11e_straat_De_Horizon_Relief_Willem_Barentz_door_Joop_Puntman_1970.jpgJosephus Theodorus (Joop) Puntman (Bemmel, 20 maart 1934 – Nijmegen, 12 december 2013) was een Nederlandse keramist en beeldhouwer.
Puntman studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem. Hij ging vervolgens aan het werk bij Het Ambacht Haalderen. In het atelier werden vanaf de oprichting in 1947 vazen, schalen en koppen en schotels gedraaid. Later kwamen daar muurplastieken bij.
Puntman maakte diverse reliëfs, die veelal werden geplaatst bij scholen. Volgens de database van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie was hij actief tussen ca. 1949 en 1969, maar hij is ook daarna actief werk blijven produceren tot ongeveer 2005, soms in opdracht, soms persoonlijk werk.
Joop Puntman overleed 12 december 2013

Rechts: Nijmegen Dukenburg, Meijhorst 11e straat De Horizon, Relief Willem Barentz

Bron: Wikipedia

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

2519796