De Beurs

Vooruitlopend op de realisering van ’t Voorhuys, het iconische horeca- en cultuurcentrum in Emmeloord dat in 1953 zijn deuren opende, bouwde de Directie van de Wieringermeer in 1948 een houten gemeenschapscentrum in het hart van de Noordoostpolder.
Dit centrum bestond uit een café-restaurant met terras en een zaal met toneelpodium.

Beurs - Cafe-restaurant-De-Beurs-in-Emmeloord-11-februari-1949.jpg

Keurig geklede ober – 11-februari-1949

Het etablissement, dat in aanzien veel weg had van een kantine van een arbeiderskamp, werd op 9 februari 1949 feestelijk in gebruik genomen.
Twee dagen later fotografeerde Directie-fotograaf Jaap Potuyt het aan de De Deel in Emmeloord gelegen gebouw van binnen en van buiten.
Hij portretteerde toen ook een keurig geklede ober voor het barmeubel.
Deze was vermoedelijk net als de bloempotten met felicitatiekaartjes een herinnering aan de feestelijke openingsdag.


Landbouwbeurs
Het centrum kreeg de naam ‘De Beurs’, hetgeen ongetwijfeld gerelateerd moet worden aan de landbouwbeurs die er iedere donderdagochtend werd gehouden. In de zaal van het complex, die aan maar liefst 700 personen plaats schijnt te hebben geboden, kwam het culturele leven van Emmeloord op gang. Er werden talrijke cabaret-, toneel-, dans- en filmavonden georganiseerd.

Koninklijk bezoek
Het café-restaurant werd een pleisterplaats voor hen die met het oog op het verkrijgen van een pachtboerderij, aan een door de Directie van de Wieringermeer geleide polderexcursie deelnamen.

Tijdens hun werkbezoek aan de Noordoostpolder op 13 juli 1951 gebruikten ook koningin Juliana en prins Bernhard er de lunch

Wanddecoratie
De foto, afgedrukt van het originele vierkante negatief, laat zien dat er boven het barmeubel een wanddecoratie is aangebracht.
Er zijn een rupstrekker met ploeg en een wieltrekker met maaimachine afgebeeld.
De achtergrond van deze landbouwwerktuigen wordt gevormd door een kanaal en twee hijskranen, mogelijk symbolen voor polderaanleg.

Henk Rotgans
Bij een eerste blik lijkt de decoratie verwantschap te hebben met een aantal tekeningen die illustrator Henk Rotgans in de jaren 1943-1945 in de Noordoostpolder heeft gemaakt.
Het is echter ook zeer goed mogelijk dat een zekere mevrouw De Boer-Rijkmans als decorateur moet worden aangewezen.
Van haar is bekend dat ze ontwerper en uitvoerder was van de decoraties die de wanden naast het toneelpodium in de grote zaal sierden.