Deel-001.jpg

Gevelkunst

  • Titel: Relief
  • Kunstenaar: Dick Zwier
  • Plaats: De Deel 22
  • Materiaal: Cement
  • Geplaatst: 1957

Oorspronkelijk stonden er twee gebouwen.  In deze twee kantoren waren landbouwinstellingen gevestigd. Ze zijn in opdracht van de Nederlandse Algemene Keuringsdienst en het Coöperatieve Landbouwhuis gebouwd, in 1956 en 1957.  De architecten waren C. Nap en C.J.P. van Ede
De uiterst eenvoudige bouwvolumes, die nagenoeg identiek zijn, zijn ten opzichte van elkaar gespiegeld waardoor de ingangen tegenover elkaar liggen.
Nummer 22 heeft ingrijpende veranderingen ondergaan waardoor het vanaf De Deel niet meer herkenbaar is.

In de jaren tijdens de bouw bestond de Percentageregeling beeldende kunst, wat inhield dat 1% tot 2%  van de bouwkosten besteed mocht worden aan kunst.

Sgraffito

De term sgraffito komt van het Italiaanse werkwoord sgraffiare, wat ‘krabben’ betekent. Bij het vervaardigen van sgraffiti  wordt in de verse pleister een lijntekening gekrast en ingekleurd volgens de fresco-techniek. In Nederland wordt de techniek eigenlijk pas vanaf de wederopbouwperiode toegepast en wordt dan veelal gebruikt voor zelfstandige kunstwerken.

Over de kunstenaar

binarypre.jpgDick Zwier begon, 18 jaar oud, zijn opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam. Hier volgde hij eerst de opleiding vrije schilderkunst bij Hendrik Jan Wolter en vervolgens monumentale kunst bij Heinrich Campendonk, die lid was van de expressionistische kunstenaarsgroep ‘Der Blaue Reiter”. De invloed van Campendonck op de verdere ontwikkeling van Dick Zwier is onmiskenbaar geweest.
Dick Zwier was lid van de groep Amsterdamse Realisten. In 1952 werd Dick Zwier lid van de in dat jaar opgerichte Vereniging van beoefenaars der Monumentale Kunsten.
Het werk van Dick Zwier, bestaande uit schilderijen, aquarellen, tekeningen en muurschilderingen, toont een voorkeur voor motieven die zich goed leenden voor een geometrisch opgebouwde compositie. Inspiratie ontleende hij uit thema’s, afkomstig de havens van zijn geboorteplaats (trawlers, steigers, masten en kranen, droogdokken en gebouwen. Vooral in zijn latere periode grijpt hij terug op zijn schilderijen van daken, Nu echter isoleert hij de daken met hun puntige hoeken geheel en reduceert ze tot geometrische vormen.

Werk van hem bevindt zich o.a. in het Stedelijk Museum van Amsterdam.

2519796