Reliëf-Zonnebloemschool-003.jpg

Reliëf Zonnebloemschool

  • Titel: Relief
  • Kunstenaar; Geert Spuijbroek
  • Plaats: Zonnebloemschool Europalaan
  • Materiaal: Natuursteen
  • Geplaatst: 1960

In de jaren 60  is de Zonnebloemschool aan de Europalaan 148 gebouwd.
In die jaren bestond de  Percentageregeling beeldende kunst, wat inhield dat 1% van de bouwkosten besteed mocht (moest) worden aan kunst.

In Emmeloord zijn 6 reliëfs van Spuijbroek, verspreid over drie schoolgebouwen.

  • In het gebouw van de voormalige Christelijke technische school de Schakel langs de Espelerweg in Emmeloord hebben tot aan de sloop in 2003 twee reliëfs van Spuijbroek in de gevel gezeten.
  • Dit natuusteenmozaïek in de buitenmuur van de Zonnebloemschool langs de Europalaan (SO De Bloementuin)
  • en drie reliëfs in de voormalige school aan de Smeden, waar nu de Smedenpoort is.
Reliëf-Zonnebloemschool-004.jpg

er mist wel eens een blokje

Over de kunstenaar

Gerhardus Johannes Spuybroek, is op 6 februari 1920 in Raamsdonksveer geboren en in 2004 op 84 jarige leeftijd overleden.
Na de MULO ging hij naar de HBS. Daarna volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in ’s Gravenhage.

In de Tweede Wereldoorlog zet hij zijn grafische talenten in voor het maken van vervalsingen in dienst van het verzet.
In 1946 start zijn loopbaan als docent aan het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam.
Van 1957 tot 1974 was Spuybroek docent aan de Academie voor Beeldende Kunst in Rotterdam.

Hij is in de eerste plaats altijd docent geweest. Zijn werk als vrij kunstenaar heeft hij er naast gedaan.
Twee dingen vallen op aan het werk van Spuybroek. Ze zijn vaak gesitueerd bij Christelijke scholen. Het andere opvallende is dat het werk zo enorm gevarieerd is.
Zoveel verschillende stijlen en technieken.

Spuybroek had zitting in het bestuur van een groot aantal verenigingen en organisaties.
Zo was hij lid van de Vereniging tot Instandhouding van Christelijke Scholen.
Hij is lid geweest van het hoofd-bestuur van de Bond van Christelijke Kunstenaars in Nederland. Vanzelfsprekend spande een vereniging als deze zich in, voor het plaatsen van kunstwerken bij scholen. Waarschijnlijk vormt de verzuiling, die toen in Nederland nog een grote rol speelde, een verklaring waarom het werk van Spuybroek vaak bij Christelijke scholen te vinden is.
Over de reden dat zijn werk zo gevarieerd is in materiaal en uitvoering kan alleen maar worden gespeculeerd.
Zijn leraarschap bracht ongetwijfeld met zich mee dat hij zich niet tot één stijl of techniek kon beperken.
Hij moest als docent zijn leerlingen een zo breed mogelijk spectrum aan materialen, methoden en technieken leren.
En hij moest zich dus ook zelf bekwamen in het gebruik van deze verschillende materialen, methoden en technieken.

2519796