Urk

Rehoboth

Gereformeerde Kerken in Nederland (Vrijgemaakt)

Urk_Rehoboth

Algemene gegevens
Naam kerk:Rehoboth
Genootschap:Gereformeerde Kerken in Nederland (Vrijgemaakt)
Provincie:Flevoland
Gemeente:Urk
Plaats:Urk
Adres:Nagel 32
Postcode:8321RG
Jaar ingebruikname:1997
Architect:Beijnum, W.M. van (Amerongen)
Huidige bestemming:kerk
Monument status:geen

Geschiedenis
Grote moderne kerk. Verving in 1997 de te klein geworden eerdere kerk aan de Bornholmlaan.

Kerk
De kerk is een ontwerp van Van Beijnum Architecten bna bv uit Amerongen. Een niet onbekende kerkenarchitect voor Urk, want het kantoor ontwierp ook de Sionkerk, de Pniëlkerk en
De Bron.

Ook de inmiddels afgeronde uitbreiding van de Jachin-Boaz-kerk is door Van Beijnum ontworpen. Het bijzondere van de stijl van ontwerpen van Van Beijnum is dat de gebouwen ook echt het aanzien van een kerk hebben. Van sommige moderne kerkgebouwen kun je vanaf de buitenkant niet zien dat het een godshuis is. Dat gebeurt je bij de Van Beijnum-kerken niet.

 

Hoofdaannemer voor de bouw was Bouwbedrijf L. Post en zonen. Dit bedrijf heeft in de laatste 35 jaar veel ervaring opgedaan op en rondom Urk in de Utiliteitsbouw en zijn zelfs specialisten geworden in kerkbouw en schoolbouw.

 

Enkele kerken gebouwd door bouwbedrijf L.Post en zonen zijn:
– De Bron, Urk
– Sion kerk, Urk
– Pniël kerk, Urk
– De Schuilplaats, Urk
– De Rehoboth kerk, Urk
– Immanuel kerk, Urk

Doopvont

bron: https://www.rehobothurk.nl/

Het orgel

Dit orgel is oorspronkelijk in 1964 te Amsterdam gebouwd voor de oude, inmiddels gesloopte, Rehobothkerk op Urk. Het is in 1977 en 1980 uitgebreid door Klaas Kapitein, orgelbouwer te Urk. Na de bouw van de nieuwe Rehobothkerk in 1997 is het orgel overgeplaatst naar het nieuwe bedehuis. Bij deze gelegenheid is er toen een nieuwe orgelkas gemaakt. De frontpijpen die in het front zijn geplaatst waren afkomstig van een ander voormalig orgel. Deze frontpijpen zijn verlengd. Ook is bij deze gelegenheid het orgel opnieuw uitgebreid en gewijzigd door Klaas Kapitein. Binnen niet al te lange tijd wordt het orgel weer uitgebreid met nog gereserveerde stemmen. Onlangs zijn ook nieuwe houten klavieren geplaatst.

Dispositie van het orgel in de Rehobothkerk te Urk

Fonteijn en Gaal (1964)
K. Kapitein (1977/1980/1997)

Hoofdwerk (C-g”’)
Bourdon 16′
Prestant 8′
Holpijp 8′
Octaaf 4′
Roerfluit 4′
Praestant 2′
Mixtuur IV
Cornet III

Trompet 8’Bovenwerk (C-g”’)
Quintafluit 8′
Salicionaal 8′
Celesta 8′
Prestant 4′
Koppelfluit 4′
Quint 2 2/3′
Spitsfluit 2′
Terts 1 3/5′
Quintfluit 1 1/3′
Scherp III
Hobo 8′
Kromhoorn 8′
Tremulant
Pedaal (C-f’)
Subbas 16′
Quintbas 10 2/3′
Octaafbas 8′
Gedekt 8′
Koraalbas 4′
Bazuin 16′

Speelhulpen
Koppel Ped-HW
Koppel Ped-BW
Koppel HW-BW
Subkoppel HW-BW
Generaal crescendo
Transposer

Tractuur
Electro-pneumatisch

800px-Urk_Rehobothkerk_001

Ramen

Kleurrijke ramen
Het huidige kerkgebouw is voorzien van kleurrijke ramen. Deze ramen werden destijds door de heer Gerrit Pasterkamp voorzien van afbeeldingen. De afbeeldingen spreken tot de verbeelding en bevatten veel symboliek. Een willekeurige bezoeker zal op het eerste gezicht niet alles begrijpen. Vandaar deze toelichting op een bijzonder kunstwerk.

Op de vraag “Wat wil je nou duidelijk maken met die ramen..?” gaf de heer Pasterkamp destijds het volgende antwoord: “Het Paas en pinksterfeest wordt er op afgebeeld.” Meteen volgde de reactie: “Waarom ons grootse feest, kerstfeest dan niet?” Het antwoord luidde als volgt: “We mogen stilstaan bij de geboorte van onze Heiland, maar het is niet het belangrijkste Christelijke feest! Het Paasfeest is de basis waarop ons geloof rust. De opstanding van Jezus Christus! Vervolgens komt het Pinksterfeest, de uitstorting van de Heilige Geest… het startschot voor de kerk. Hét moment dat de kerk in beweging komt! Door deze twee feesten werd ik geïnspireerd om de werkelijke betekenis van Pasen en Pinksteren in glas uit te beelden.” Aldus Pasterkamp. 

Het kruis en de doop

Hier zien we in de eerste plaats het kruis; symbool van het volbrachte werk van Christus. Daaromheen, rond het kruis, de gemeente. Die gemeente is veelkleurig met veel contrasten, kleuren die soms niet bij elkaar passen, maar wel naast elkaar staan. Wij hebben elkaar niet uitgekozen, maar God heeft ons daar geplaatst of kan ons verplaatsen, al naar gelang Hij dat nodig acht. 
Het kruis rust op het open graf, omdat wij met Christus gestorven en opgewekt zijn. De blauwe golf die rond het kruis over het raam loopt, komend uit het open graf, symboliseert de doop zoals wij lezen in Romeinen 6:3-4: 

“Of weet gij niet, dat wij allen die in Christus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden is opgewekt door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zullen wandelen.” 

Algemene Christelijke kerk

Omdat wij lid zijn van deze plaatselijke gemeente, horen wij ook bij de Universele Gemeente. We zijn deel van de algemene Christelijke kerk. We zien dat de cirkel zich in al zijn veelkleurigheid voortzet in het volgende raam.

Hier zien we ook gedeelten zonder kleur. Dit duidt op onbekeerden, ongelovigen en huichelaars die geen kleur bekennen. We denken aan Matteus 13:23-30, de gelijkenis van het zaad in de akker.

In dit raam zien wij beweging. De Heilige geest zet ons in gang! Pinksteren, de weg waarop wij gaan. De Heilige Geest was zichtbaar in de vorm van vurige tongen, en als een duif neerdalend uit de hemel. In deze ramen zijn ze afgebeeld, de duiven symboliseren de Geest die neerdaalt op de gelovigen die Hem er om vragen. Want de Geest wordt gegeven aan alle mensen , die met berouw en geloof het werk van de Here Jezus aan het kruis van Golgotha aan nemen. Joh. 3:5-8. Rom.5:5.
De blauwe golf die door deze ramen loopt symboliseert de stroom van levend water die dan overvloedig wordt gegeven. Wie in Mij gelooft, gelijk de schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien. Joh. 7:38

Onderaan zien we de grijpende hand; wat betekend dat wij grijpen moeten, jagen, streven naar de gaven die de Heilige Geest ons wil geven. Dooft de Geest niet uit, veracht de profetieën niet, toets alles en behoudt het goede. 1 Tessalonicenzen 12:31

2 antwoorden
  1. van den Ketter.
    van den Ketter. zegt:

    Urk, het schuim der aarde, het vrome volk in u verheugd, dat zingt het tuig in Urk.
    Ik vind het diep triest wat hier gebeurd temeer er 98 % gelovigen zijn en dan met de hand op de bijbel de criminaliteit goedkeuren.
    Boa”s het water in schoppen, drugshandel, GGD test straat in de fik steken, politie mensen met stenen gooien, zwart geld gaat de ronde en zo kunnen we nog wel doorgaan, het is walgelijk.
    Ik heb hier geen woorden voor. En dan op zondag naar de kerk, hoe meer en hoe vaak, hoe beter.
    Ik mail dit zomaar aan deze kerk omdat ik zelf ook bij deze kerk behoor, maar Urk is momenteel het crimineelste dorp van Nederland.
    Doe er wat aan, kerkenraad . gemeente en predikant voor dat het te laat is..

    Beantwoorden
    • mr. eckxpress
      mr. eckxpress zegt:

      Je spreekt schande over een dorp waar je nog nooit bent geweest. Je ziet iets op het nieuws en meneer heeft zijn mening al klaar liggen. Twee gekken drukken een boa in het water dus alle 22000 Urkers zijn schijnheilige criminelen, wat een toppunt in redenering…😵
      Op Urk ervaar je rust en vrede. Iedereen geeft om je, iedereen kent je en je kent iedereen. Als je bij iemand aanklopt omdat je even een pak meel wilt lenen dan krijg je er twee. Op het journaal zie alleen slechte dingen en op Dumpert zie je alleen gekken.
      In Nederland vinden mensen het een probleem dat er mensen zijn die niet van hun luie reet opstaan en gaan werken voor hun geld. Op Urk niet, want Urkers zijn de hardst werkende mensen van Nederland. Gewoon feiten, controleer maar.
      Bovendien stelt een Urker zich niet aan zoals het zwakke Nederlandse volk dat steeds meer doet door zich te laten meesleuren in alle Amerikaanse multiculturele acceptatieproblematieken. Als je een neger een neger noemt is dat ‘discriminatie’ en ‘onacceptabel’ en iemand uit Marokko een Marokkaan noemen is het zelfde verhaal. Maar een Urker een walgelijke crimineel noemen en van drugshandel, brandstichting en nog veel meer? Dat mag natuurlijk wel. Want een Urker heeft geen donkerdere huidskleur en dat is dus geen discriminatie, tenminste ik denk dat dat is wat de gemiddelde Nederlander vindt.

      Urk is een Soetendal, wie er is die blijft er al. En ik kan het weten, want ik woon er en ik ben er trots op. Ik zou nooit ergens anders heen willen. Ik wil elke zondag de kerkklokken om me heen horen en het gezellige geluid van mensen op de straat zonder dat je ineens wordt neergeschoten door een Marokkaan. Ik wil sinterklaas vieren zonder dat er ineens een actiegroep het feest verpest. En nogmaals, elke beschuldiging die je hebt gemaakt richting iedereen die op Urk woont getuigt van complete onwetendheid, je bent zelf de schijnheilige zak en niet de gemiddelde Urker.

      Zit je al razend van woedend een reactie te slaan op je toetsenbord? Dat dacht ik al, maar het geluid van kerkklokken kalmeert erg goed, ik heb het zelf geprobeerd 😉

      Maar goed, blijf vooral in de

      Beantwoorden

Plaats een reactie (naam E-mail en Site niet verplicht)

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *